آیا تالک سرتان‌زا است ؟

فهرست

پودر تالک چیست؟

پودر تالک از یک ماده معدنی با نام تالک تشکیل شده است که در ساختار خود به طور عمده دارای عناصر منیزیوم، سیلیکون و اکسیژن است.

به عنوان یک پودر، این ماده می تواند رطوبت را به خوبی جذب کند و به کاهش اصطکاک کمک کند. ویژگی های پودر تالک باعث خواهد شد که امکان استفاده از آن برای خشک نگه داشتن پوست و پیشگیری از به وجود آمدن برخی از مشکلات پوستی وجود داشته باشد.

به همین دلیل از این ماده به طور گسترده ای در محصولات آرایشی و محصولاتی مانند پودر بچه استفاده می شود. از تالک در محصولات دیگری نیز استفاده می شود. این محصولات ممکن است بر روی پوست صورت یا بدن افراد بزرگسال استفاده شوند.

برخی از ترکیبات تالک در فرم طبیعی خود دارای ماده ای با نام asbestos هستند که نوعی سنگ معدنی با فیبرهای دارای رشته های بلند می باشد. بنا به نتایج چند پژوهش این ماده می تواند در صورتی که استنشاق شود باعث بروز سرطان هایی شود که در ناحیه ریه ها و محدوده اطراف آن به وجود خواهند آمد.

در سال ۱۹۷۶ میلادی، CTFA که یک انجمن فعال در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی در صنعت تولید محصولات بهداشت فردی است، اقدام به ارائه رهنمودهای اختیاری در مورد استفاده از این ترکیب در محصولات مصرفی توسط اقشار مختلف جامعه کرد که بر اساس آن کلیه تالک هایی که در ایالات متحده آمریکا برای تولید محصولات آرایشی استفاده می شوند باید فاقد این ماده سرطان زا باشند تا بتوانند استانداردهای مدنظر این انجمن را به دست آورند.

بیشترین نگرانی ها در این حوزه که مربوط به ارتباط بین پودر تالک و ابتلا به سرطان وجود دارد متمرکز بر موارد زیر است:

  • آیا کسانی که به مدت طولانی در معرض ذرات تالک در محل کار خود قرار دارند، مانند کسانی که مشغول استخراج این پودر از معدن هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه در اثر استنشاق این ترکیبات قرار دارند.
  • آیا زنانی که از محصولات دارای تالک به طور مداوم استفاده می کنند و از آن در ناحیه اندام تناسلی خود استفاده می نمایند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار می گیرند.

در ادامه در ارتباط با این دو موضوع مهم با تفصیل بیشتری صحبت خواهد شد. تلاش می شود تا به نتایج افته های علمی در طول متن اشاره شود.

آیا پودر تالک باعث ابتلا به سرطان می شود؟

وقتی قصد دارید در مورد سرطانزا بودن تالک و یا عدم ارتباط بین ابتلا به سرطان و این پودر صحبت کنید، بسیار مهم است که بین پودر تالک که حاوی ماده سرطان زای asbestos است و پودری که فاقد این ماده است تمایز قائل شوید.

پودر تالک که حاوی این ماده باشد به طور معمول به عنوان یک ترکیب سرطان زا شناخته می شود. این ماده در صورت استنشاق می تواند باعث ابتلا به این بیماری صعب العلاج شود. اما در مورد پودر تالک که فاقد این ترکیب است شواهد روشنی مبنی بر سرطانزا بودن آن وجود ندارد.

برای روشن تر شدن موضوع باید اشاره شود که پژوهشگران از دو روش عمده برای تشخیص این که آیا یک ماده سرطان زا است یا خیر استفاده می کنند.

مطالعات آزمایشگاهی:

در مطالعاتی که در آزمایشگاه انجام می شود، حیوانات در معرض این ترکیبات (به طور معمول در دوزهای بالا) قرار می گیرند. پس از آن بررسی می شود که آیا قرار گرفتن در معرض این ترکیبات باعث ایجاد مشکلات سلامتی مانند ابتلا به سرطان برای آن ها شده است یا مشکل خاصی در اثر قرار گرفتن در معرض این مواد به وجود نیامده است.

پژوهشگران ممکن است که در مواردی به جای حیوانات، از سلول های زنده استفاده کنند. در این موارد سلول های نرمال را در آزمایشگاه در معرض این مواد قرار دهند تا بررسی شود آیا تغییری مشابه تغییرات به وجود آمده در سلول های سرطانی در آن ها ایجاد می شود.

روشن نیست که آیا می توان مشاهدات به دست آمده از قرار گرفتن در معرض این ترکیبات در طی آزمایش ها را در انسان نیز مشاهده نمود. اما پژوهش های انجام شده در مقیاس آزمایشگاهی می تواند گزینه مناسبی برای بررسی احتمال ابتلا به سرطان توسط یک ترکیب یا ذره خاص باشد که اطلاعات اولیه را در اختیار محققان قرار می دهد.

پژوهش بر روی انسان:

یک روش دیگری برای انجام تحقیقات در مورد سرطان زا بودن یک ترکیب این است که با انجام پژوهشه ای علمی به بررسی ریسک ابتلا به سرطان در گروه های مختلف مردم و اقشار مختلف جامعه پرداخته شود. این پژوهش ها ممکن است به مقایسه ریسک ابتلا به سرطان در گروه هایی که در معرض این ترکیبات قرار دارند و سایر افراد جامعه (که کمتر در معرض این ترکیبات قرار می گیرند) بپردازد. یا این که به مقایسه میزان ابتلا به سرطان در گروه هایی که در معرض مواد مذکور قرار گرفته اند و میزان ابتلا در کل جامعه پرداخته شود.

این تحقیقات می توانند تا حد زیادی کمک کننده باشند. با این وجود به دلیل تاثیری که فاکتورهای دیگر بر روی نتایج به دست آمده دارند، ممکن است که پی بردن به نتایج این پژوهش ها و معنی که تفسیری که نتایج به دست آمده دارند سختی هایی وجود داشته باشد. زیرا که فاکتورهای متعدد هستند که امکان دارد روی نتایج به دست آمده از این پژوهش ها تاثیر گذاشته باشند.

در هیچ یک از این روش ها به تنهایی نمی توان به نتیجه قطعی رسید. زیرا که مشاهدات کافی برای پی بردن به حقیقت وجود ندارد. برای همین پژوهشگران از هر دو روش مذکور (روش های مبتنی بر مشاهدات آزمایشگاهی و روش های مبتنی بر مطالعات بر روی انسان ها) استفاده می کنند تا به این حقیقت پی ببرند که آیا ماده ای باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان می شود یا این که میزان خطر این ترکیبات برای سلامتی انسان کم است.

مطالعات انجام شده روی تالک در آزمایشگاه

پژوهش هایی که در آن حیوانات به شیوه های مختلف در معرض پودر تالک فاقد asbestos قرار گرفته اند (این تحقیقات در اغلب موارد بر روی انواع موش صورت گرفته است) نتایج متفاوتی در بر داشته اند. بعضی از آن ها نشان داده اند که استفاده از تالک باعث بروز تومور شده است و بعضی دیگر مشکل خاصی برای سلامتی حیوانات به دنبال نداشته اند.

مطالعات تاثیر پودر تالک بر روی تخمدان

سرطان تخمدان

بر اساس مشاهدات موجود از چندین پژوهش این نظریه ارائه شده است که پودر تالک می تواند باعث ابتلا به سرطان تخمدان شود. این تحقیقات می گویند در صورتی که ذرات پودر (که روی اندام تناسلی یا دستمال های بهداشتی  و دیافراگم یا کاندوم وجود داشته اند) با رفتن به مهبل یا رحم و شیپور رحمی  به تخمدان بروند امکان دارد که باعث ابتلا به سرطان تخمدان شوند.

بسیاری از مطالعات بر روی زنان به احتمال ارتباط بین پودر تالک و سرطان تخمدان پرداخته اند. یافته هایی که از این پژوهش ها به دست آمده است دربردارنده نتایج متعددی بوده اند که تعدادی از آن ها افزایش ریسک ابتلا را به میزان کم گزارش داده اند و تعدادی گزارش خاصی در ارتباط با افزایش احتمال ابتلا به سرطان تخمدان نداده اند.

  • بسیاری از پژوهش های انجام شده در شرایط کنترل شده نشان می دهند که افزایش کمی در خطر ابتلا به این سرطان وجود دارد. اما این یافته ها می تواند تحت تاثیر موارد دیگری قرار داشته باشد. زیرا که اغلب آن ها با تکیه بر حافظه افراد در مورد استفاده از تالک در سال های بسیار قبل از ابتلا به سرطان اقدام به نتیجه گیری نموده اند.
  • پژوهش های مبتنی بر تاثیرات مصرف این مواد در آینده، گروهی دیگر از مطالعات هستند که کمتر تحت تاثیر شرایط ذکر شده در حالت قبل می باشند. این پژوهش ها به نتایجی دست یافته اند که نشان می دهد افزایش قابل ملاحظه ای در خطر ابتلا به سرطان تخمدان با مصرف این پودرها دیده نشده است. با این وجود، بعضی از این پژوهش ها امکان افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان را در گروه خاصی از زنان پیشنهاد داده اند. برای مثال می توان به گروهی از زنان اشاره کرد که اندام تناسلی آن ها دست نخورده است. همچنین دیده شده است که در انواع خاصی از سرطان تخمدان احتمال افزایش خطر ابتلا با مصرف تالک وجود دارد.

یکی از مشکلاتی که در ارتباط با تفسیر نتایج این پژوهش ها به منظور نتیجه گیری قطعی وجود دارد این است که سرطان تخمدان چندان شایع نیست. برای همین حتی اگر مطالعه جامعی در این زمینه انجام شود، ممکن است باز هم تشخیص تاثیر مصرف پودر تالک بر افزایش خطر ابتلا به این سرطان کار ساده ای نباشد. برای همین همان طور که گفته شد حتی در صورت تاثیر این ماده بر افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، به دلیل شیوع کم این نوع از سرطان به سادگی نمی توان به نتیجه جامعی دست یافت.

می توان نتیجه گرفت: در صورتی که خطر افزایش احتمال ابتلا به سرطان تخمدان وجود داشته باشد، این افزایش احتمال چندان زیاد نخواهد بود.

هنوز هم از تالک در بسیاری از محصولات به طور گسترده ای استفاده می شود. برای همین است که به نظر می رسد بررسی این موضوع اهمیت داشته باشد و در این راستا مطالعات و پژوهش های جدید برای دست یافتن به نتایج قطعی تر ادامه دارد.

سرطان ریه

بعضی از پژوهش های انجام شده بر روی افرادی که در استخراج پودر تالک فعال بوده اند و یا کسانی که در پودر کردن تالک پس از استخراج آن از معدن فعالیت داشته اند، نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر مشکلات تنفسی در این افراد افزایش یافته است.

این در حالی است که گروه دیگری از این مطالعات نشان می دهند که نمی توان شاهد افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در این گروه از افراد بود. این مطالعات وقتی پیچیده می شوند که توجه داشته باشیم انواع تالک ممکن است مقادیر مختلفی از ماده سرطان زای Asbestos یا سایر مواد معدنی را داشته باشند.

این ترکیبات بر خلاف تالک تصفیه شده که در محصولات آرایشی و بهداشتی می شود، در صنایعی مانند صنعت تولید مواد سرامیکی یا سایر محصولات مصرفی استفاده می شوند و پودر تالک مورد استفاده در آن ها نیز دارای ناخالصی های متفاوتی هستند. این امر نشان می دهد که هر یک از این فاکتورها ممکن است نتایج مطالعات را تحت تاثیر قرار داده باشد.

نکته مهم دیگر این است که وقتی افراد شاغل در این حرفه در زیر زمین و در معادن در حال استخراج تالک هستند، ممکن است که در معرض انواع ذرات ریز معدنی قرار داشته باشند که باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان ریه می شود. این مواد مانند radon می توانند عامل اصلی افزایش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی یا سرطان باشند.

پس باید توجه داشته باشید که هیچ گزارشی در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه با مصرف محصولات دارای تالک نشده است.

سایر انواع سرطان

نمی توان پودر تالک را به طور گسترده ای با افزایش ابتلا به سایر انواع سرطان مرتبط دانست. البته این هم باید گفته شود که تا به حال مطالعات جامعی در این زمینه انجام نشده است. اما در هر صورت خطر ابتلا به سایر انواع سرطان با قرار گرفتن در معرض پودر تالک بسیار کم است.

یک مطالعه نشان می دهد که پودر تالک در اندام تناسلی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان مجاری ادراری در زنانی شده است که دوره قاعدگی را پشت سر گذاشته اند. اما مطالعه های دیگری هستند که در زمینه وجود ارتباط بین این سرطان و مصرف پودر تالک در اندام تناسلی یافته های خاصی نداشته اند. برای همین نیاز به مطالعات گسترده تر در این زمینه وجود دارد.

تعدادی از پژوهش های محدود نیز به بررسی ارتباط احتمالی بین استنشاق تالک در محل کار و سایر انواع سرطان پرداخته اند. برای مثال تاثیر پودر تالک روی سرطان معده را مورد بررسی قرار داده اند. با این وجود تا به حال مشاهدات خاصی در ارتباط با تاثیر پودر تالک بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان معده یا سایر سرطان ها گزارش نشده است.

متخصصان در این مورد چه می گویند؟

چندین موسسه ملی و بین المللی مطالعاتی در زمینه تاثیر این مواد بر افزایش خطر ابتلا به سرطان انجام داده اند تا احتمال بروز سرطان با قرار گرفتن در معرض آن را مورد بررسی قرار دهند.

می دانید که ماده ای که باعث ابتلا به سرطان می شود و یا در پیشرفت سرطان موثر است را با نام ماده سرطانزا یا carcinogen می شناسند.

جامعه سرطان آمریکا یکی تز موسساتی است که به بررسی این موضوع می پردازد تا بر اساس مشاهدات آزمایشگاهی و مطالعات انجام شده بر روی حیوانات و انسان ها ارزیابی درستی از تاثیر مواد مختلف بر افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان داشته باشد.

IRAC که یک موسسه وابسته به سازمان بهداشت جهانی است نیز هدف اصلی خود را تشخیص دلایل ابتلا به انواع سرطان می داند و در این زمینه فعال است.

به طور کلی می توان به موارد زیر به عنوان مهم ترین گزارش های قابل استناد در این زمینه اشاره کرد که از سوی موسسات معتبر ارائه شده اند:

  • IARC تالک را به دلیل دارا بودن asbestos به عنوان یک ماده سرطان زا برای انسان می شناسد.
  • به دلیل عدم وجود داده کافی در ارتباط با تاثیر تالک، که به دلیل عدم امکان استنباط از مطالعات انجام شده بر روی انسان و محدود بودن پژوهش های انجام شده بر روی حیوانات در آزمایشگاه می باشد، IRAC استنشاق پودر تالک که فاقد ماده سرطان زای asbestos است را به عنوان ماده ای که برای انسان خطر ابتلا به سرطان را به همراه دارد دسته بندی نمی کند.
  • بر اساس شواهد محدودی که از مطالعات انجام شده بر روی انسان ها به دست آمده است، در زمینه ارتباط بین تالک و سرطان تخمدان، IRAC استفاده از پودر تالک در ناحیه تناسلی که با استفاده از محصولات مبتنی بر استفاده از پودر تالک همراه می باشد را به عنوان ماده ای که احتمال افزایش ابتلا به سرطان است دسته بندی کرده است.

موسسه سم شناسی ملی ایالات متحده آمریکا موسوم به NTP از چندین بخش دولتی تشکیل شده است که شامل انستیتوی ملی سلامت، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و مرکز غذا و داروی آمریکا FDA می باشد. این کار گروه به طور کامل پودر تالک را که دارای ترکیب asbestos و یا فاقد آن باشد را به عنوان یک ماده که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد شناسایی کرده است.

آیا می توانم قرار گرفتن خود در معرض پودر تالک را کاهش دهم؟

به خوبی روشن نیست که آیا محصولات دارای پودر تالک باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شوند یا تاثیری روی ابتلا به این بیماری ندارند. مطالعات انجام شده در ارتباط با مصرف شخصی پودر تالک نتایج مختلفی داشته اند. اگر چه نتایج متعددی مبنی بر احتمال افزایش ریسک ابتلا به سرطان تخمدان گزارش شده است. با این وجود شواهد کمی در دست است که نشان دهد بین ابتلا به این سرطان و استفاده از پودر تالک ارتباط مستقیم وجود دارد.

تا زمانی که اطلاعات بیشتری در این زمینه در دسترس قرار گیرد، کسانی که در ارتباط با مصرف پودر تالک نگرانی دارند، ممکن است علاقه مند به محدود کردن استفاده از آن و یا عدم مصرف این پودر باشند و به همین دلیل از محصولات حاوی این ترکیب کمتر استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط :

۵ تا از بهترین دستگاهای میکرونیزه

۵ تا از بهترین دستگاه‌ها آسیاب میکرونیزه برای کاربری های مختلف کربن بلک،ادویه جات، رنگدانه ها، تانگستن کرباید و کلسیم کربنات، در چه چیزهای با

پالس جت

معرفی موتور پالس جت موتور های پالس جت یک نوع موتور جت محسوب می شوند.یک پالس جت ممکن است از چند قطعه متحرک یا بدون

کنترل آلودگی هوا

کنترل آلودگی هوا کنترل آلودگی هوا یک راهکار به منظور کاهش یا حذف انتشار مواد آلاینده در امتسفر است که میتوانند به طبیعت آسیب وارد

لطفا یکی از روش های زیر را برای ارتباط با ما انتخاب کنید.

074 020 0913

همراه مشاور

2877 3628 031

ثابت مشاور

0313-4 3387 031

کارگاه (مدیریت و سرپرست کارگاه)

info@daghighsaze.com

ایمیل جهت ارسال درخواست استعلام

یا در پیام رسان های زیر: